4.11.2013

GLOBE



eMs säger ofta med drömmande blick
jag vill minsann  också till Afrika
träffa barnen och se på alla djuren
elefanter och giraffer
både jag och moster har ju berättat om savannen
om masaier i vackra smycken
om små hyddor av lera

vi kan väl bara sätta oss i bilen och köra
om vi kör länge så kommer vi dit
jag tittar med leende på läpparna
lycka över hennes nyfikenhet och upptäckarlust
jag försöker med ett barns sinne 
förklara att Afrika ligger långt långt härifrån

som det lilla barn hon är
med en värld som för henne är så liten så liten
hur ska jag få henne att förstå
definitionen av världens avstånd
för visst ser jorden inte särskilt märkvärdigt stor ut
när globen rymmer i din lilla handen

en dag lovar jag ta dig till Afrika




{kram}
kitten








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar